W dniach 11-13 czerwca 2015 r. już po raz piąty odbyły się zawody Solarboot Regatta, w których Politechnikę Gdańską reprezentowali członkowie koła naukowego KORAB (zespół zebrany z siedmiu członków KORABu oraz trzech opiekunów z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa). Ekipa swój występ zwieńczyła wielkim sukcesem, zajmując drugie miejsce na podium bardzo dobrze rokując przed drugą w tym roku tego typu imprezą mającą się odbyć w dniach 4-6 lipca w Monako!

    Solarboot Regatta to regaty łodzi napędzanych energią słoneczną, które odbywają się nad jeziorem Werbellin
    w północno-wschodniej Brandenburgii, 30 km od Berlina. Regaty te odbywają się z inicjatywy profesora Hartmuta Ginnow-Merkerta, wieloletniego wykładowcy Uniwersytetu w Mineapolis i Kunsthochschule Berlin-Weißensee, który po przejściu na emeryturę zaangażował się w sprawy związane z ochroną środowiska, w szczególności
    w wytwarzanie energii z ogniw fotowoltaicznych. Profesor kilkukrotnie uczestniczył m.in. w prestiżowym World Solar Challenge, czyli 3000 km wyścigu drogami Australii, w którym biorą udział drużyny z całego świata. Dzięki jego inicjatywie corocznie na Solarboot Regatta przyjeżdżają ekipy z całej Europy ze swoimi konstrukcjami aby rywalizować między sobą o puchar Solarboot.

    Zawody Solarboot Regatta dzielą startujące w nich łodzie na trzy grupy: Electric, Speed oraz Expreimental.
    W pierwszych dwóch kategoriach startowały konstrukcje wcześniej przystosowane do napędu za pomocą siły mięśni lub silnika spalinowego, różniąc się między sobą mocą ogniw fotowoltaicznych oraz pojemnością akumulatorów. Trzecia klasa, Experimental, jest klasą najbardziej wymagającą i to właśnie w niej startowali studenci reprezentujący Politechnikę Gdańską.

    Na Solarboot Regatta 2015 wybrała się ekipa zebrana z siedmiu członków Korabu oraz trzech opiekunów
    z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa. Załoga po dotarciu na miejsce miała pełne ręce roboty, gdyż ze względu na stopień zaawansowania jednostki trzeba było sprawdzić kilkukrotnie każdy nawet najmniejszy szczegół, tak, aby mieć stuprocentową pewność, że w trakcie zawodów wszystko będzie działo z wzorcową precyzją.

    G.U.T SOLAR 1, bo taką nazwę nosi zaprojektowana przez członków koła Korab jednostka, na tegorocznych Solarboot Regatta była jedną z najbardziej zaawansowanych konstrukcji w całej stawce, z technologiami rodem
    z Formuły 1. G.U.T SOLAR 1 jest jednostką jednoosobową, zasilaną za pomocą czterech paneli słonecznych,
    z których energia elektryczna jest przekazywana do akumulatorów, a następnie do silnika elektrycznego napędzającego pędnik azipodalny, czyli pędnik, który  łączy w sobie jednocześnie funkcję przetwarzania ruchu śruby napędowej na ruch łodzi oraz funkcję steru. Kadłub jednostki został wykonany w technologii włókna węglowego, powstającego w wyniku kontrolowanej pirolizy poliakrylonitrylu i innych polimerów organicznych, składającego się prawie wyłącznie z rozciągniętych struktur węglowych podobnych chemicznie do grafitu. Ich wysoce zorganizowana struktura nadaje im dużą wytrzymałość mechaniczną, a fakt, że składają się prawie wyłącznie z grafitu, powoduje, że są one nietopliwe i odporne chemicznie. Uwzględniając fakt, że przy ww. właściwościach włókno węglowe jest wyjątkowo lekkie, powoduje to, że doskonale nadaje się do konstruowania kadłubów jednostek przeznaczonych do ścigania się w konkurencjach gdzie liczy się jak najniższa masa, gdyż im niższa masa łodzi, tym mniejsza część kadłuba zanurzona w wodzie, co przekłada się na mniejszy opór hydrodynamiczny, a co za tym idzie mniejszą moc potrzebną do napędzenia jednostki. Sednem i głównym zagadnieniem konstrukcyjnym przy projektowaniu łodzi solarnych jest właśnie stworzenie takiej konstrukcji, która będzie w stanie jak najefektywniej wykorzystać energię słońca. W G.U.T  Solar poprzeczkę stawia naprawdę wysoko. Aby przybliżyć ten temat, warto porównać sobie zużycie energii Solara w stosunku do urządzeń gospodarstwa domowego. Przeciętne żelazko- 2000 W. Jedno pole grzewcze w płycie indukcyjnej- 1800 W. Czajnik elektryczny- 2200 W. A jaka jest moc potrzebna do zasilenia łodzi solarnej? Niecałe 300 W!
    Ponad 7 razy mniej niż większość urządzeń AGD. Wszystkie ww. elementy stawiają G.U.T Solar 1 w światowej czołówce łodzi napędzanych energią elektryczną czerpaną ze słońca, co pozwoliło na bezstresowe konkurowanie z resztą Europy na Solarboot Regatta 2015.

    Tegoroczna edycja zawodów obejmowała dwie konkurencje: Slalom/Sprint oraz Endurance. Pierwsza z nich miała na celu sprawdzenie szybkości i zwrotności poszczególnych jednostek. Jak sama nazwa wskazuje, konkurencja ta dzieliła się na dwa etapy: slalom, który polegał na omijaniu poszczególnych bojek, a następnie po ominięciu ostatniej bojki następował skręt o 1800, po czym łódź z pełną prędkością do mety.
    Liczył się najszybszy łączny czas slalomu i sprintu, przy czym każda jednostka miała dwa podejścia. G.U.T Solar dzięki w tej konkurencji z czasem 1:26 uplasował się na drugiej pozycji w swojej klasie.

    Slalom/Sprint był jednak rozgrzewką przed najważniejszą konkurencją- Endurance. Endurance to wyścig oparty na podobnych zasadach co 24-godzinny wyścig Le Mans. Konkurencja ta polegała na pływaniu wokół dwóch boi oddalonych kilometr od siebie przez 3 godziny, aby sprawdzić, jaki dystans dana jednostka jest w stanie pokonać gospodarując mocą tak, aby osiągnąć najkorzystniejszy stosunek zużycia energii do prędkości z jaką płynie łódź. Endurance jest kwintesencją Solarboot Regatta- tutaj bowiem sprawdzane wszystkie elementy jednostki solarnej- poczynając od właściwości hydrodynamicznych kadłuba, na efektywności przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną przez ogniwa fotowoltaiczne kończąc. Liczy się tutaj również strategia- trzeba tak zaplanować zużycie energii, aby w czasie konkurencji płynąć z możliwie największą prędkością, jednocześnie uważając by energii tej starczyło na 3 godziny pływania. Istotne jest więc, by w trakcie trwania wyścigu monitorować na bieżąco zużycie energii, uzależniając je m.in. od stopnia nasłonecznienia, gdyż przy bezchmurnej pogodzie ogniwa fotowoltaiczne wytwarzają więcej energii, a co za tym idzie, więcej mocy można pobrać z akumulatorów, a więc płynąć z większą prędkością.

    Ze względu na warunki pogodowe w tym roku wyścig został przerwany po dwóch godzinach. G.U.T Solar
    pokonał w tym czasie 14 okrążeń, podobnie jak w poprzedniej konkurencji plasując się na drugiej pozycji.

    Wyjazd był dofinansowywany z budżetu SSPG.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    DSCN4515

    DSCN4506_1

    DSCN4508

    DSCN4499

    DSCN4500

    DSCN4496_1

    DSCN4497_1

    DSCN4489_1

    DSCN4494_1

    DSCN4485_1

    DSCN4486_1

    DSCN4483_1

    DSCN4506_1

    Opublikowano: poniedziałek, 29 Czerwiec 2015 | w kategorii Relacje, Sukcesy

    Używając naszą stronę akceptujesz politykę cookies. więcej informacji

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close